Julkalendern lucka nr 7


Pepparkaksbakningen till ära så handlar faktiskt dagens tips om pepparkakshus!

I Lucka nr:7 hittar vi nämligen: Pepparkakshusdelar+limpistol= Pepparkakshus!

För ett par år sedan när jag och M skulle ge oss på att baka ett pepparkakshus, så var vi unga och oförstående, och försökte oss därför på att göra ett eget pepparkakshus, helt från scratch!  Dvs. egengjord deg, egengjord ritning, kniv, plåt och ugn, ja, you get the picture.
Och självklart skulle även delarna sättas ihop med smält socker!!

Det hela började ganska bra: M bakade ihop en deg, jag fixade en ritning, vi kavlade, skar, och sedan in med delarna i ugnen. Men när de kom ut så hade inte delarna alls samma storlek och raka kanter som det var tänkt, men men, vi skulle nog kunna få ihop det ändå, med lite vilja och muskelkraft.

Sedan när det var dags för själva ihopsättandet så smälte vi då sockret, och sedan ställde vi oss båda två och försökte få ihop det alla sneda delarna. M började med skorstenen, medan jag tog i tu med väggarna.
Plötsligt, råkade M bränna sig när han skulle doppa en av de små skorstensdelarna i det varma sockret och han reagerade genom att snabbt dra handen uppåt. Och där, ovanför hans hand, var jag med min gaveldel som jag precis "sockrat", och själklart brände han sig även på den!

Ett vätskande sår stort, som en tioöring, på lillfingret och en mindre blåsa på pekfingret blev resultatet på Mattias, och det sneda pepparkakshuset blev utan skorsten, för den tappa M i det smälta sockret under tumultet.

Med ärret på lillfingret som minne, så har vi sedan dess varje år köpt färdiga delar, och vid ihopsättningen så har vi använt oss av dagens tips, LIMPISTOLEN!

Med hjälp av limpistolen så sker det hela smidigt och resultatet blir oootroligt snyggt!

Så här gör ni:

Köp färdiga delar till ett pepparkakshus:




Skaffa en sambo som med en hejdundrande entusiasm gör jobbet:



Limma:



Limma:



 Limma:



Nu är dags för DIG att dekorera med Kristyr och nonstop, och med många års träning och erfarenhet, så kan det bli så här fiiint!!




Och det viktigaste!! Skaffa en oskyldig 4-åring som du kan skylla på, varför det pepparkakshuset du själv just dekorerat ser för jävligt ut!!





Jaja, tipset var ju att använda limpistol vid ihopsättandet, och DET blev iallafall jättebra!!


PROVA!!

Kommentarer
Postat av: Tyskungen

Jag lovar att min hybris är helt botad. ;-)

Välkommen att se. Kram!



/Tyskungen

2008-12-07 @ 22:28:53
URL: http://www.tyskungen.se
Postat av: PetramedAochE

Det är en hemsk sjukdom det där, vad skönt att du känner dig bättre!



Ska kika in sen när jag lämnat A på dagis!



Kram på dig med!



/PetramedAochE

2008-12-08 @ 08:01:38
URL: http://petramedaoche.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0