Julkalendern lucka nr 12




12 december och vi har kommit halvägs till julafton!!!

Då tycker jag att det är dags att börja göra lite julgodis, och det är just en sorts julgodis som finns i dagens lucka!

I luckan den 12 december finns: Mozartkulor!

Jag kommer säkerligen tipsa om en heldel julgodis framöver, men jag tycker att vi börja med den som enligt mig helt klart är godast. Nämligen Mozartkulan!

Det man behöver är:

250 g Nougat
500 g Mandelmassa
150 g Mörk blockchoklad

och till dekorering: ca 20 g Ljus eller vit blockchoklad


Så här gör du:

Skär nougaten i små fyrkanter, 1x1x1cm ungefär




Tag en bit mandelmassa och platta ut den. Lägg en av nougatkuberna i mitten av mandelmassa, vik ihop och rulla det hela till en boll. Fortsätt tills antingen mandelmassan eller nougaten tagit slut.




Smält den mörka blockchokladen (går snabbast i micron) och rulla alla bollarna i den. Därefter lägger du bollarna på ett fat eller plåt som du har plastat in med gladpack (då går det lätt att få loss dem när de chokladen har stelnat).



För att de ska se lite mer dekorativa ut så smälter du nu den ljusa chokladen och "drar/streckar/häller" den över alla bollar.



Ställ in i kylen och låt stelna




Chokladen som runnit ner och stelnat på fatet kan du försiktigt bryta eller skära loss.

De som blev mindre dekorativa kan du med fördel äta upp med engång, de andra sparas till jul!


Detta är mitt tips till er,  idag, halvägs till jul!

Kommentarer
Postat av: sivan

Blir otroligt sugen på godis :)

2008-12-12 @ 23:26:26
URL: http://eirenes.blogg.se/
Postat av: PetramedAochE

Mmm, mina står i kylen!

Kanske ska gå och ta en...mmm...mums



;)

2008-12-12 @ 23:39:18
URL: http://petramedaoche.blogg.se/
Postat av: Jonna

Plötsligt blev jag väldigt godis sugen =)

2008-12-13 @ 17:28:26
URL: http://jonnsill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0