Julkalendern lucka nr 18



18 december!
Gud vad fort tiden går, snart är det ju julafton!!


Idag tänkte jag ta en liten kort paus från julgodis (var inte oroliga vi återgår till julgodiset imorgon), men jag tänker forfarander vara kvar i köket.

När vi öppnar luckan den 18:de december hittar vi nämligen: Ungsbakad julskinka!


Hemma har vi alltid gjort skinkan själva, men jag har förstått att många köper färdigkokta som de bara sedan griljerar själva.

Men då missar man ju den härliga känslan man får av att göra en egen, den underbara lukten och det goda spadet som blir!

Jag gör alltid min skinka i ugnen. Det inte svårt och jag ska nu berätta och visa bilder på hur man gör:


Ställ ugnen på 175 grader



Klä in en djup plåt med aluminumfolie



Klipp upp förpackningen runt den rimmade skinkan, men låt nätet vara kvar.

Skölj skinkan under vatten för att få bort överflödigt salt



Klä in skinkan med folie och stick in en kökstermometer i den tjockaste delen av skinkan



Ställ in klockan på ca 73-74 grader



In med skinkan i nedre delen av ugnen

När klockan piper ta ur skinkan ur ugnen, öppna foliepaketet och låt skinkan svalna något.



Spat som blir kan sparas och användas till dopp i grytan om man så vill


Klipp därefter loss nätet



Skär bort svålen och om det finns mycket fett skär även bort en del av fettet, dock inte allt.



Nu är det dags för griljering!

Höj värmen på ugnen till 200 grader.

Lägg ny folie på plåten och placera skinkan på den


Tag fram ett ägg, senap och ströbröd.



Blanda ägget med 3 msk senap och bred eller pensla på blandningen på skinkan



Strö på ströbröd



In med skinkan i ugnen igen tills den fått fin färg, ca 10-15 min

KLAR!!



God jul =)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0