Julkalendern lucka nr 21




21 december!! Det är sannslöst vad tiden går fort!

20 luckor har vi redan öppnat, och här kommer den 21:e!

 I luckan den 21:e december hittar vi: En variant av julgodisen Rocky road!


Förra året så gjorde jag rocky road enligt detta receptet.

Men jag tyckte att den blev alldeles för mastig pga den mörka chokladen, sedan hitade jag inga mini mashmallows i affären så jag fick sitta och klippa sönder vanliga mashmallows. Det var KLETIGT!

Därför provade jag i år ett nytt recept, som enligt mig blev MYCKET godare!

Det här behöver du:

200 gr Ljus marabouchoklad

100 gr Mörk marabouchoklad

1 påse nötmix från OLW

1 och en halv påse dumlekolor (sammanlagt ca 24 kolor)



Så här gör du:

Klä in en form med bakplåtspapper eller plast  (jag använde en form med måtten ca 10 x 20 cm)


Ta bort papperna från kolorna och dela dem på hälften



Smält den mörka och ljusa marabouchokladen





Häll i 2/3 av kolorna i den smälta chokladen



Häll i nötmixern





Blanda

I med de sista kolorna och blanda försiktigt om innan du häller i blandningen i formen





Låt stelna


Skär i lagom stora bitar






SUPERGOTT!!

Hoppas det smakar!

Kommentarer
Postat av: mita

Hej igen!

Jag som är lite seg har inte fått tummen ur å skrivit av ditt recept till maraboufudge än, förrän idag.. Å nu såg jag en sak som jag undrar över.. i ingredienserna står det inget om honung, men ska det vara istället för "3 msk ljus sirap?" Å ska det vara 3 eller 4 msk honung då..?

Tänkte försöka mej på detta imorrn kväll, men vi får se, har ju aldrig bakat nåt sånt här "komplicerat" förut.. :P Du får hålla tummarna att jag fixar det.. ;)



Hälsningar Mita!

2008-12-21 @ 23:29:19
URL: http://stjaernfall.blogg.se/
Postat av: PetramedAochE

Oj, hade jag skrivit fel! Förlåt!



Nu har jag i allafall fixat felet i receptet!



Ja, det ska vara 3 msk honung inte sirap =)

2008-12-22 @ 00:45:08
URL: http://petramedaoche.blogg.se/
Postat av: PetramedAochE

Och du, det kommer gå så bra så!



You can do it!



*håller tummarnar*

2008-12-22 @ 00:46:26
URL: http://petramedaoche.blogg.se/
Postat av: mita

Åh, vad bra. DÅ ska vi bege oss till affären så fort vi kan, å sen hem å göra godis! =)

Vad snällt att du håller tummarna för mej =)

2008-12-22 @ 09:40:53
URL: http://stjaernfall.blogg.se/
Postat av: Anonym

det var as gott!!kolla min blogg och svara på vilka ögonskuggor du tycker jag ska ha:)vore snällt

2008-12-22 @ 18:22:10
URL: http://sundquist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0