Julkalendern lucka nr 19



Då var det dags att återgå till julgodis igen och idag blir det en ny sort som jag prövade idag!


I lucka nr 19 hittar vi: Julgodisen Maraboufudge!


Maraboufudgen har kommit för att stanna i våran familj!

Det är jääättegod! Den smälter i munnen!


Det du behöver:

3 dl Vispgrädde

3 dl Socker

1 dl sirap

50 g Smör

3 msk Honung

100 g MarabouChoklad



Så här gör du:

Klä en form med bakplåtspapper
Skär upp 50 g smör och lägg på ett fat
Dela chokladen i bitar



Tag fram honungen och ett msk-mått



Tag en tjockbottnad kastrull och häll i Grädden, Sockret och Sirapen.



Koka upp



Låt koka, under omrörning, till dess blandningen klarar kulprovet eller till den blir 120 grader.



I med smöret och 4 msk honung och låt blandningen koka i ytterligare 2 min



Tag av kastrullen från plattan och häll i chokladen. Rör till den smält.



Häll i fudgen i formen och låt stelna



Skär upp i LAGOM stora bitar








Smaklig spis!!



Kommentarer
Postat av: mita

Oh, när man trillade in på den här bloggen blev man ju INTE ALLS godissugen.. *dreggla lika mycket som en sexmånadersbäbis som håller på att få tänder*



Du hamnar direkt bland mina favoriter! =)



Läste nånstans att du fått hett vatten på dej å bränt dej, tänkte ge ett tips (ifall du inte redan visste det..) Om man bränner sej så ska man hålla handen/fingret/tån under rinnande kallt vatten, å sen ska man ta salt på. Då drar det ur all vätska som blir, så får man ingen blåsa = inte lika ont så länge som det brukar..



Nu ska jag gå å skriva en shoppinglista till imorrn, så jag kan baka fudge =)

2008-12-19 @ 22:36:23
URL: http://stjaernfall.blogg.se/
Postat av: AnnLee

Mums! Dessa skulle man ju också vilja prova! Men det enda vi gör är julgodis! :-D Men måste fråga dig: Hur stor var formen? Så svårt att veta sånt... kanske blir lövtunt eller toktjockt om man tar fel storlek.

2008-12-20 @ 00:41:13
URL: http://frostrosor.blogspot.com/
Postat av: PetramedAochE

Mita: Tack för tipset! Det ska jag komma ihåg nästa gång(ja, för antagligen blir det en nästa gång, och en nästa gång, och en nästa gång osv ;D )





AnnLee:Den jag använde kan varit..hmm.. kanske 15x30 cm eller nått liknande. Jag kan mäta den imorgon om du vill ha exakt =)

2008-12-20 @ 01:00:09
URL: http://petramedaoche.blogg.se/
Postat av: julia

Mums! :D

2008-12-20 @ 01:16:41
URL: http://juliaalindblad.blogg.se/
Postat av: Linda

o ser jätte smaskit ut!

2008-12-20 @ 11:12:27
URL: http://lindajm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0