Orkidéerna, min andra familj

I vårat hem överlever inga växter som besitter blommor!
De få gånger jag har fått för mig att köpa en växt med blommor, eller när vi fått en sådan i present så dröjer det inte många dagar innan hela blomman avlidit.
Detta är fruktansvärt tråkigt men tyvärr sant, det finns inte en uns avv grönt på mina fingrar..


Men det finns ETT undantag!

Orkidéer!


Jag älskar orkidéer!


De är i särklass de finaste blommorna, och de är så otoligt lätta att sköta!

Min kärlek till orkidéer har resulterat i de ni ska få möta nu, min andra famil, mina orkidéer!

Det kommer bli många bilder så därför tänkte jag dela upp det hela i flera inlägg, som kommer komma under dagen.

Vi startar med min första orkidée som också är min stora stolthet.
Det är en vanlig Phalaenopsis, som jag fick för 7 år sedan av min mormor och morfar, men den blommar ständigt och har fått två barn!

Här är mammaorkidé med sina två ungar:





Just nu har mamma (som jag kallar henne) hela 5 stänglar!







Ser ni alla fem stänglarna?






Här har ni bebis1...



...som jag nu väntar på att hon/han ska blomma



Och bebis2 som redan blommar för fullt



Bebis2:s blommor är lite roliga för, eftersom den började blomma redan när den satt (upp och ner) på sin mamma så är blommorna vinklade lite olika.

Vissa är vända rätt:



En är upp och ner:



och några är vända i 90 graders vinkel.





Fortsättning förljer...

Kommentarer
Postat av: isabelle

orkide och rosor är de finaste blommorna!

2009-01-21 @ 19:13:19
URL: http://jemappelleisabelle.blogg.se/
Postat av: PetramedAochE

Jag håller med dig, rosor är fina de med!

=)

2009-01-21 @ 22:15:24
URL: http://petramedaoche.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0