Efter regn kommer sol + Älgvarning

Från att ha varit värsta stormen med regn och blåst i natt och imorse, så har det gått över till klarblå himmel och endast en svag bris som fläktar i håret.

Eller jag kan tänka mig att den fläktar i håret iallafall. Jag skulle nämligen kunna tänka mig en promenad, men vågar mig inte ut själv med en fyraåring och en bebis i vagn i vårat område nu förtiden.

Nej, vi bor inte i värsta knarkarkvarten och det är inte risken att bli rånad eller antastad som jag är rädd för.
Det är att bli misshandlad.....av en älg eller två... eller tre.

Vi har nämligen en älgfamilj som brukar hålla till här hos oss. En mammaälg och två älgkalvar springer omkring i allas trädgårdar och äter äpplen.  Jätteroligt för barnen att se lite vilda djur, skulle man kunna tycka, om det inte var så att de även spenderade sin vardag med att jag människor. Jag har personligen sett en kvinna med hund blivit jagad här utanför mitt hus. Som tur var var det en bil som stannade till så hon kunde rädda sig in i den.
Detta var för typ 2 månad sedan och jag skulle precis gå och hämta A på dagis när jag av en tillfällighet kastade en blick ut genom fönstret och såg att det stod en älg och åt äpplen från vårat ena äppleträd. Plötsligt sprang den över vägen och in i grannens trädgård och medan den stod där så kom kvinnan med hunden och det var då jagandet utspelade sig.
Behöver jag säga att jag väntade ett par minuter tills jag såg att älgen förflyttat sig fleeera trädgårdar bort innan jag småspringandes begav mig till dagis.


För ungefär två veckor sedan så kom M hem från jobbet och frågade om jag hade blivit jagad av älgarna. Då hade han nämligen hört på radion att två nya incidenter med älgarna hade ägt rum. En till hundägare hade blivit jagad, och sedan var det även en kvinna med barnvagn som råkat ut för de agressiva älgarna. På radion hade de sagt att de hade skickat ut en  jägare som var ute och letade efter älgarna för att se om det gick att jaga iväg dem från området, eller om det  behövdes, för att skjuta dem.
Skönt tänkte jag, då kanske man slipper att oroa sig över dem längre då!

Om det vore så väl...

Dagen efter stod det i tidningen att jägaren inte hade hittat älgarna, och att de inte skulle ta till någon annan åtgärd som det såg ut nu. Kanske om det skedde någon mer älgattack.
Hmm..ok.. Det har redan varit minst tre attacker. Men det kanske inte räckte..
Nästa gång är det kanske en gammal tant, eller ett barn.

Det man kunde gör var att plocka ner alla äpplen i sina äppleträd, om alla gjorde detta så skulle nog älgarna försvinna. Visst, om det bara fanns ett par hus, och ett par äppleträd så kanske uppmaningen fungera, men detta är ett stoort villaområde med mååånga äppelträd! Sannolikheten att alla skulle ställa sig och plocka ner äpplena i sina träd är nog lika med noll!

Sedan stod det även att man behöver inte vara orolig att älgarna skulle stånga en, för sånt sysslar inte älgar med. De sparkas med frambenen. Då måste jag säga att jag skiter totalt i om älgen inte stångar mig utan sparkar mig med frambenen. Jag vill inte bli misshandlad av en älg överhuvudtaget. Jag vill kunna släppa ut A i trädgården, utan att vara orolig för att han ska vara gul och blå när han kommer in, pga av en galen älg!

Fundera på att sätta upp en skylt i trädgården! Vad tror ni om den här? Jag har designat den själv =)


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0