Kladdkakerecension nr.3

Ännu en Kladdkaka är bakad och denna gång blev det enligt detta receptet:



Kladdkaka med nougattäcke

Det du behöver:

  1,5dl vetemjöl 
4msk kakao
1tsk vaniljsocker 
0,5tsk salt 
3dl socker 
2ägg
100g smör
50g mörk choklad (60% kakao) 
Smör och kokos till formen
100g nougat



Gör så här:


Smält smör och låt svalna.



Vispa samman socker och ägg pösigt..




och rör sedan ner mjöl, vaniljsocker, kakao och salt.





Tillsätt smöret och vispa ihop väl.





Hacka chokladen och blanda ner den i smeten



Häll smeten i en smörad form som bröats med kokos.



Grädda i 18-22 minuter i 175 grader. Känn efter med sticka, när smeten inte längre fastnar är kladdkakan klar.

Låt kladdkakan svalna en stund och hyvla sedan på ett tjockt lager nougat som sedan får smälta på kladdkakan.





Ställ in den i kylskåpet
När nougaten har stelnat är kakan färdig att servera med vaniljglass eller vispgrädde.


Vi orkade inte vänta på att nougaten hade stelnat så vi åt den med en gång!








Recensionen

Koncistens: En perfekt koncisten! Inte för lös och inte för hård!

Smak:
Otroligt god! Bäst är det heltklart att vänta till nougaten har stelnat annars blir det lite för mastigt. Allra godast är den nog med vaniljglass till. Vi hade grädde och det funkade det också, men utan någonting blir det lite väl mycket nougatsmak. Själva kladdkakan var så perfekt så den fungar nog mycket bra även utan nougattäcke om man inte är så förtjust i nougat!

Utseende:
Har man lite mer tid och ork så kan man säkert få till nougaten lite finare, men jag tyckte min blev helt okej ändå! =)

Svårighet att baka:
Inte alls svår. Det enda som kan var svårt (mindre lätt) är väl om man vill få nougattäcket perfekt, men det är väl kanske bara att använda en slickepot så fixar det sig också!

A:s betyg:
Jäääääätte mumsig!


Totalbetyg:
Denna kladdkaka var verkligen hur god som helst. När vi åt av den när den var nybakad så var den lite mastig eftersom inte nougaten hunnit stelna. Men efter att den stelnat, MUMS ! Verkligen Mums!  Jag hade vääldigt svårt att hålla mig borta från den utan det blev många besök till kylskåpet bara för att smyga åt mig en lite bit när ingen såg. Denna kommer att bakas mången gången till!
Äts med fördel tillsammans med vaniljglass.

Slutsats:
Denna kladdkaka kan mycket väl vara Den Perfekta Kladdkakan!

Kommentarer
Postat av: Anonym

mmm, sitter och dreglar tillsammans med sambon. Det blir nog kladdkaka i helgen :)

Hoppas ni gillar Mackmyran och tack för tipset. Såg nu när jag skrev inlägget att jag var lite otydlig då det var Mackmyra Special som var slut och inte Mackmyra första utgåvan. Men nu ska jag göra en sökning nästa gång på länken du gav så jag slipper åka till Systemet i onödan.

2009-02-17 @ 19:48:43
URL: http://heltvanligtliv.blogspot.com/
Postat av: Moolin.se

Du den där skojar man inte om. GE MIG!

2009-02-17 @ 20:06:57
URL: http://moolin.se
Postat av: Marina

ser jättegod ut!! mums... jag ville ju inte bli sugen nu ;) försent likosm.. mmmm..

får kanske baka till helgen *tihi*



nattiskram

2009-02-17 @ 21:30:10
URL: http://marina-tjejen.blogspot.com/
Postat av: Herr E

Ojojoj... kakan låter ju sagolikt god!!!

2009-02-18 @ 00:27:52
URL: http://www.ejrevi.com
Postat av: Marina

have a nice dsaaaaaay! :D

(hörde du mig sjunga?:p)

2009-02-18 @ 07:13:22
URL: http://marina-tjejen.blogspot.com/
Postat av: PetramedAochE

Ni MÅSTE baka denna underbara kaka! Sagolik var ordet!



Marina: Självklart hörde jag dig sjunga! Superfint!!:P



2009-02-18 @ 12:20:11
URL: http://petramedaoche.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0