OBS! Nytt moment i mina kommande tävlingar!

För ett par veckorsedan läste jag någonstanns att de allra flesta bloggtävlingar faktiskt bryter mot lotteriinspektionens lagar och reger, då de faktiskt är lotterier och inte tävlingar. Efter jag läst detta så ändrade jag på upplägget i mina efterföljande tävlingar och lade in en tävlingsfråga som en del i tävlingen. Med detta trodde jag att jag hade kommit runt det hela, och att allt var frid och fröjd.

Men nu har jag varit inne och läst på deras hemsida och förstått att mina tävlingar fortfarande räknas som lotterier.

Så här skriver nämligen lotterinspektionen:


"Enligt praxis är arrangemanget totalt sett att anse som ett lotteri om prestationsmomentet föregår slumpmomentet, medan det ska anses som en tävling om slumpmomentet föregår prestationsmomentet - såvida inte antalet tävlingsdeltagare genom slump-momentet begränsas så mycket att samtliga dessa deltagare tillförsäkras vinster. "


Mina nya upptäckt har gjort att jag från och med nu kommer att lägga till ett nytt moment i mina tävlingar. Nämligen "Gissa mängden i Petras burk"!

I tävlingsinlägget kommer jag att ha med en bild på en burk med något innehåll och alla deltagare kommer att få t ex gissa hur många nötter, makaroner, kronor, godisar etc som burken innehåller! Detta är ett moment som alla vana tipspromenadsdeltagare säkert känner igen=)

När tävlingen sedan är slut så dras t ex 10 st lotter*, och den av dessa som gissat närmas det rätta svaret vinner tävlingen och priset!
På detta sätt följer tävlingen lotteriinspektionensregler, att slumpmomentet föregår prestationsmomentet, och tävlingen borde räknas just som en tävling!


Som vanligt i mina tävlingar kommer man ha möjlighet att, genom länkning och genom att lägga till mig på bloglovin´, kunna skaffa sig fler antal lotter*. Jag kommer att dra 10 lotter* oberoende om flera av lotterna tillhör samma person, så har man många lotter* så ger det inte bara större chans att bli en av de 10 som blir dragna, utan det ger även lättare chans att vinna i själva  "Gissa mängden i Petras burk"-kontrollen. Man får nämligen lov att ge en gissning per lott man har!
Dvs. har man länkat till tävlingen i sin blogg eller genom mailen, samt lagt till mig på bloglovin´så får man sammanlagt 9 st lotter och man får då ange 9 st gissningar! Gissningarna kommer att användas i ordningen som de skrivs, dvs har man lyckats få med 4 av sina lotter* i dragningen så är det de 4 första gissningar man angett i sin "deltagarkommentar" som kommer användas under kontrollen vem som kommit närmast.


Är det något som är oklart?

Fråga gärna så förklarar jag närmare!




Sugna på att börja gissa? En ny tävling kommer att läggas ut i eftermiddag, i samarbete med Kalasbolaget, då kommer ni alla att få använda era gissningskunskaper! Missa inte det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0